Gelaten zak ik onderuit in mijn autostoel.
Voor de derde keer zwaaien de spoorbomen weer dicht.
Het geluid van de rinkelende bellen echoot door mijn hoofd.
Ik kan inmiddels elke meter Noorderweg wel uittekenen.
Twaalf rode lampjes zitten er op één boom weet ik inmiddels.
Je gaat van alles verzinnen om de tijd te doden en kalm te blijven.
Dit alleen om aan ‘De Goede Kant Van Het Spoor’ te komen.

Ja hoor … een autotrein.
Een oneindige sliert wagons met spiksplinternieuw blikwerk.
Ze beginnen in een traag monotoon ritme over de overweg te denderen.
Uit irritatie laat ik de motor van mijn Italiaanse barrel lopen.

‘De Kleine Spoorbomen’ een uniek onveilige overweg die diep in de Hilversumse ziel snijdt.
Veel dieper dan het hele zogenaamde ‘Samen Op De Schop Stationsplein Plan’, dat vooral bedoeld lijkt om Mout goed bereikbaar te maken.
Onnodig want de wethouders en burgemeester komen vanaf de andere kant.
Toen zij daar weer es aan de bar hingen, kregen ze het geniale idee:
Mout moet wel de geboorteplek van Hilversum Mediastad zijn geweest.
Is helemaal niet waar maar wel een spitsvondig commercieel marketing verhaaltje.
In een vorig leven was Mout Auto Palace De Wit.
Dudok heeft daar ooit een nieuwe auto uitgezocht.
Terwijl hij over een chromen tankdop wreef bedacht hij het tunneltje bij de ‘De Kleine Spoorbomen’.
Is ook helemaal niet waar maar wel een heerlijk verhaal.
Hoewel, het tunneltje is er alleen wel dichtgestort en met zand erover.

De laatste wagon komt in zicht.
Vanuit mijn ooghoek zie ik opeens een conducteur al met één voet in de trein staan.
Fluitje al losjes tussen zijn lippen.
Ik zet grommend de motor uit.

Die Dudok had toen al door dat ‘De Goede Kant Van Het Spoor’ en ‘Over Het Spoor’ nauw verbonden moesten blijven.
Zijn tunnelvisie moet voor ons de inspiratiebron zijn.
Het Dudoktunneltje graven we weer open.
Dan graven we ook gelijk een ruime tunnel onder de voormalige ‘Grote Spoorbomen’ door.
Dat is heel toevallig haast naast café Dudok.
Pand is helemaal niet van W.M. Dudok maar voor het verhaal prima.
Die tunnel sluiten we aan op de tunnelbak die voor het station langs komt.
Van waaruit weer een doorsteekje naar Mout wordt aangelegd.
‘De Kleine Spoorbomen’ blijven en worden een stukje beschermd cultureel erfgoed.

De bomen zwaaien omhoog.
De ‘Goede Kant’ lonkt.
We komen in beweging op de Noorderweg.
Die heet vast binnenkort het Houd Mout pad.

 

 

Rijko Koning
Columnist

 

Reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s