Dat zal ons college nog tegenvallen,
wanneer volgende week de treinen tussen Amsterdam en Hilversum weer normaal gaan rijden. Drie weken een beroerde verbinding met de hoofdstad was voor het college een zegen. Officieel was er zomerreces maar het wegblijven van pendelende badgasten op de stoep was natuurlijk een unieke gelegenheid voor het college om ongezien allerlei maatregelen door te drukken.

Ik heb het niet over nóg meer vergunningen voor tapasbarretjes, pizza- en fastfoodhokken in het dorp. Ik heb het ook niet over Ellie Lust die ineens het programma Opgelicht gaat presenteren ten koste van Jaap Jongbloed.

Nee, ik heb het over de grote stappen die deze weken zijn gemaakt in het optuigen van ‘Smart City Hilversum’, het project dat binnenkort van start gaat en over paar jaar vol in bedrijf moet zijn.
Een project met grote inbreuk op onze privacy, want wij, beste Hilversummers, worden stiekem volledig gedigitaliseerd.

De mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd

Er moet geen paniek uitbreken onder de bevolking en daarom vermeldt de website www.smartcityhilversum.nl dan ook zalvend:  “Smart City draagt bij aan duurzaamheid en de veiligheid op straat.”

Vanzelfsprekend!

“In samenspraak met bewoners wordt gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe diensten die gebruik gaan maken van beschikbare data op één dataplatform” aldus een recent persbericht.

Smart City projecten zijn in de kern gewoon IT-projecten. IT en de overheid vormen niet altijd een fijne combinatie en verantwoordelijk wethouder Wimar Jaeger heeft geen beste reputatie sinds het Media Mile-fiasco en zijn sjacheren met allerhande bijbaantjes.
“De mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd” hoor ik in een voorlichtingsfilmpje waar het Smart City Platform naar verwijst.

Precies daar zit het gevaar! Mij baart het zorgen als berichten op sociale media van bewoners worden bijgehouden, als locatiedata van mobiele telefoons worden geregistreerd via wifinetwerken, zodat Jaeger en zijn kornuiten 24/7 kunnen zien hoe wij door een buurt bewegen.
Veel Nederlandse gemeenten zijn niet in staat om de beveiliging van hun burgers goed te regelen. Hoe meer sensoren, infrastructuur en besturingssystemen een internetverbinding krijgen, hoe kwetsbaarder het wordt.
Ik zeg het het er voor de zekerheid graag even bij: een Smart City is geen zelfrijdende auto waar je niet meer hoeft te sturen. Onderdelen van slimme steden worden regelmatig gehackt. Er zijn volop voorbeelden van ‘slimme’ straatverlichting die op afstand werd uitgeschakeld door onbevoegden en van stoplichten die werden gemanipuleerd door hackers.
Bon, volgende week rijden de treinen weer volgens dienstrooster. Nú nog harder en met meer dan voorheen. Mijn advies: kijk op de NS-app en ontsnap. De sensors zullen je missen.

 

Willem Davids
Columnist

 

 

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

Tip: abonneer je. Kost niks.

langsdegreppelsvandegroest.nl

Reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s