De Media Mile:
een interactieve wandelroute die loopt van het Stationsplein door het centrum naar het Instituut voor Beeld en Geluid. Je hoeft de knalgele stoeptegels maar te volgen. Volgens de flyer: ‘Zo kom je langs Hilversumse media hotspots en hoor je bijzondere verhalen over de Nederlandse media-geschiedenis.’
Start vanaf de VVV op het stationsplein.
Onderweg vier mediazuilen.
Eén zuil is het mikpunt van vandalen geweest (meldt de VVV later), dus nu tonen alle vier de vitrines een alternatief prachtsymbool: een vinyl plaatje met een goedkoop plastic microfoontje erop. Jammer!

Eerst een bezoek aan de VVV met de vraag hoe ik dit moet gaan doen. Het antwoord: ‘De app downloaden en alles wijst zich verder vanzelf.’ Zo gezegd, zo gedaan. Ik begin bij de VVV en open de app. Al na een paar onduidelijke stappen zit ik vast. Sterker nog, ik kom niet meer uit de app naar mijn beginscherm. Dus terug naar binnen bij het VVV-kantoor. De dame vertelt mij dat er wel vaker problemen zijn met de app. Haar advies: de telefoon geheel afsluiten en opnieuw opstarten. Maar niks hoor, de app blijft weigeren. Een collega van de dame weet te vertellen dat het handiger is om de route via de website te lopen. Op zoek naar de website.
Gevonden: www.mediamile.app.

 tien vragen die niets met Hilversum te maken hebben

Weer naar buiten. Ik kan alsnog dit spannende avontuur beleven. Via een filmpje stelt ene heer Miles me een aantal vragen. In totaal zullen dat er tien worden, zodat ik tot aan het eindpunt tien sterren kan verdienen.
Het eerste fragment is een nummer van Elton John.
Miles wil weten wat de titel is. Ik gok, maar helaas: ‘Dit was onjuist. Volgende keer beter …’
Maar wat is dan wel het goede antwoord? Miles zwijgt vooralsnog in alle talen.
We (Miles en ik) vervolgen de route.
Ik gok dat Elvis de meeste gouden platen heeft gekregen. Ster verdiend.
Bij de Vorstin geef ik weer een foutief antwoord, maar het juiste antwoord blijft wederom achterwege.
Frustrerend!
Voorbijgaande treinen en bussen maken het sowieso al niet makkelijk om de vragen te verstaan.
Inmiddels op de Lage Naarderweg realiseer ik me wat een saaie straat dit eigenlijk is. Geen visitekaartje voor de toerist.
Achter het oude TROS-gebouw is de opdracht een selfie te maken en te uploaden.
Hoera … dit levert weer een ster op.

Op weg naar Beeld en Geluid wordt jammer genoeg niet verwezen naar de NTS-reportagewagen Commer C-510 uit 1958, waar je zo voorbij loopt als je het niet weet (onbegrijpelijk!).
Eindpunt. Na tien vragen die niets met Hilversum te maken hebben.
Na een kleine enquête ontvang je als cadeau een Polaroid – die vervolgens niet verschijnt. Sjonge, wat een avontuur!
Nog iets positiefs? Jazeker: Miles verklapte uiteindelijk toch nog alle antwoorden op de vragen.

 

(Opening Media Mile 27 februari 2018)

 

Gerard Scheper
Columnist

 

 

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.’

Tip: abonneer je. Kost niks.

langsdegreppelsvandegroest.nl

Reageren