Ja, daar is-ie!
Op het fietspad langs het spoor tref ik de Hilversumse straatkunstenaar Eric van der Vegt. Gewapend met een tas vol spuitbussen, afplakmateriaal, een tablet en een kwast, neemt hij even afstand van zijn nieuwste kunstwerk. Links en rechts vliegen fietsers en bromfietsers voorbij. Oelala, dit is niet helemaal zonder gevaar, denk ik.

Eric is wel wat gewend. Al jaren is hij actief op straat in Hilversum. Ik leerde hem kennen toen hij etalageruiten voorzag van witte kersttafereeltjes, jaren geleden. Inmiddels bepaalt hij meer en meer het straatbeeld met zijn SignPaint, StreetArt en WindowArt. Vorig jaar beschilderde hij ook de energiehuisjes op het nieuwe marktplein.

Eric is een bescheiden man, vol humor en altijd in voor een praatje met een bewonderaar van zijn buitenkunst. Hij noemt zichzelf op zijn website manisch creatief en chronisch gelukkig. Met een fijne penseel werkt hij hier en daar kleine details bij van dit enorme kunstwerk. The Finishing Touch, zo lijkt het.

Hello Energy, what frequency are you vibrating on?

Op het eerste paneel bij Tiramisu prijkt een deel van het oude tv-testbeeld.
Direct herkenbaar. Op deze toplocatie een goede garantie dat dagelijks duizenden al dan niet internationale treinreizigers, bewust of onbewust ervaren dat ze in de mediastad zijn. En zo gaat het nog minstens 80 meter verder.

Als ik verderop wil gaan kijken, vraag ik wat zijn nieuwe werk inhoudt.
Eric aarzelt even, rolt met zijn ogen en roept schijnbaar spontaan:
Hello Energy, what frequency are you vibrating on? Fotonen en radiogolven maken Beeld en Geluid. Dit geeft verrassingen onderweg, een spontane ontmoeting die je in gedachten meeneemt op je pad.’

Wat zo bijzonder is aan deze vorm van buitenkunst, is dat we gelukkig niet meer aankijken tegen lelijke graffiti van de stadsguerrilla met maar één spuitbus. Het is geen garantie, dat snap ik, maar de kans is veel kleiner. De meeste taggers hebben respect voor hun kunstzinnige collega’s. En dat is dikke winst.
Een voorbeeld daarvan is het wagenmakershuis op het Wagenmakersplein.
Ik roep het toch maar: check ericvandervegt.nl en manisch-creatief.nl

Een stadsdichter hebben we al. Waarom geen stadsbeeldhouwer of een stadsdrummer? Een stadsarchitect hebben we al jaren, daar gaat in geen honderd jaar een andere vakgenoot overheen. Een stadsdanseres, dat lijkt me leuk, of wat te denken van een stadsdanspaar. Een stadsdenker lijkt me geen overbodige luxe.

Eric is voor mij DE Stadskunstenaar van Hilversum.

 

Toon de Jongh
Columnist

 

 

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

Tip: abonneer je. Kost niks.

langsdegreppelsvandegroest.nl

Reageren